Rodbehandling

Behov for rodbehandling opstår oftest i forbindelse med, at et hul i en tand (caries) når igennem tandbenet og helt ind til nerven, så bakterier trænger ind og giver betændelse i nerven. Tandnerven ligger inde i rodkanalen i midten af tandroden.

En rodbehandling kan også blive nødvendig, hvis der tidligere har været et dybt hul i tanden, og fyldningen derfor ligger tæt på nerven, eller hvis tanden har været udsat for et slag (traume). I tænder, som er blevet behandlet med en krone, kan tandnerven i nogle tilfælde gå til grunde, og bakterier kan efterfølgende invadere det døde væv.

Det er altså bakterier og deres affaldsstoffer, som giver en kronisk betændelse i tandnerven. En rodbehandling med fjernelse af tandnerven er nødvendig, ellers vil bakteriernes affaldsstoffer brede sig i tanden og udvikle rodspidsbetændelse.

Har betændelsen udviklet sig til en rodspidsbetændelse, kan tanden fortsat godt forsøges reddet med en rodbehandling. Prognosen er bare lidt dårligere. En rodbehandling kan altså være nødvendig for at fjerne både en levende, en betændt eller en død bakteriefyldt nerve.

• Model der viser kanalens mangfoldighed

Tænder der bliver rodbehandlede kan desværre godt give flere problemer og koste mere igennem livet, end tænder der har sunde nerver.

Hvis det er kindtænder, bør de få en kronelignende erstatning på, for at forebygge at de knækker. Erstatningen (kronen/fyldingen) skal holdes tæt igennem hele livet, ellers kan der komme betændelse igen.

Nogle rodbehandlede tænder misfarves og giver os kosmetiske udfordringer. Her kan vi forsøge med blegning, plast, facader eller kroner.

Andre gange opnår vi ikke heling eller smertefrihed efter rodbehandling og tanden bliver nødvendig at operere eller fjerne.

Rodbehandling er en kompleks behandling, den svækker tanden og det er en af de ting vi hver dag forsøger at forebygge.

Velkommen på Tandklinikken Esbjerg

Vi arbejder for at passe på dine tænder.