Syre- og slidskader

Dine tænder bliver påvirket af det, du udsætter dem for, og en af de store farer er, at du mister sundt tandvæv på grund af syreskader eller slid.

• Patienten er kun lige blevet 40 år og har haft et massivt sodavandsforbrug gennem tiden

Tandlæge - Syreskadede tænder
  • Tænderne er syreskadede og meget beskidte

Tandlæge - Syreskadede tænder
  • Tandlæge - Syreskadede tænder
  • Smil før behandling

• Efter behandling af syreskader med plastfacader

• Smil efter behandling

Hvornår ætses tænderne?

​Der er to hovedårsager til, at tænderne ætses væk.

• Du drikker for mange syreholdige drikkevarer. (Sodavand, energidrikke, juices, frugter osv.)
  • Din mavesyre kommer op i mundhulen. (Halsbrand og sure opstød)
  • Før - Fortænder er slidt korte

Tandlæge - Plast på fortænder
  • Lige efter - Rekonstrueret fortand

Tandlæge - Plast på fortænder
  • Smil inden behandling

• Smil lige efter behandling

Fortænder behandlet med plast

Hvornår slides tænderne?

Der er groft sagt to hovedårsager til, at tænder slides.
Du belaster dem uhensigtsmæssigt, ofte fordi dine tænder står lidt "forkert" så dit bid låses.
Du slider kraftigt på tænderne, såkaldt "tandskærren", hvilket er styret fra din hjerne. Her behøver dine tænder ikke stå "forkert" i biddet.
Begge årsager forårsager at du slider dine tænder hurtigere end normalt svarende til din alder.

Det er vigtigt at forstå, at slid og syreskader ofte sker uden du overhovedet lægger mærke til det.

Det er vigtigt at forstå, at slid og syreskader ofte sker
uden du overhovedet lægger mærke til det.

Det kan også ske, uden du drikker store mængder af syreholdige drikkevarer. Mange af os slider voldsomt på vores tænder, uden vi er klar over det. Vi har travlt, er lidt små stressede i hverdagen og det går ofte ud over tænderne.

Hvad kan du selv være opmærksom på?

Læg mærke til om dine fortænder knækker lidt i kanten, eller ændrer længde over tid, om dine kindtænder knækker, om dine tænder er kuldefølsomme og lignende.  Det kan være tegn på slid og syreskader.

Syre kan også komme fra mavesækken. Mange lider uden de ved det af, mavesyretilbageløb op gennem spiserøret til munden.

Mavesyren er stærkt ætsende og kan forvolde store skader på dine tænder. Mavesyren kan også beskadige din slimhinde i spiserøret og i værste fald forårsage kræft.

Søg råd hos din læge hvis du oplever halsbrand og sure opstød.

Personer ramt af sygdom, der forårsager opkastning er også i risiko for at ødelægge deres tænder. Bl.a. er bulimia nervosa en tilstand, der ødelægger tænderne, hvis det står på for længe.

Vi kan hjælpe med at beskytte dine tænder med en ”paraply-skinne”, der bruges når der kastes op eller når mavesyretilbageløbet er kraftigt.  Skinnen kan gøre en kæmpe forskel, indtil tilstanden er behandlet.

Syreskader sker meget ofte pga. for højt indtag af sodavand, energidrik, juicer, frugter og lignende. Spar derfor på alt hvad der har højt syreindhold. Skyl efter med vand efter du har drukket eller spist noget.

Hvordan behandler vi slid og syreskader?

Vi behandler syre og slidskader på flere måder.

1. Genopbygger det mistede tandvæv op i plast
  2. Genopbygger det mistede tandvæv op i porcelæn
  3. Beskytter mod yderligere slid og syreskader med skinner

Ikke to personer er ens, så behandlingerne er ofte forskellige i omfang og materialevalg. Hovedmålet er dog det samme. At skabe ny balance og beskytte tænderne.

Ofte løfter vi jeres bid en smule. På den måde skåner vi jeres tænder, ved ikke at fjerne mere tand i forbindelse med behandlingen, ved i stedet at lægge materiale på tanden. Man kan sammenligne det med nye såler på skoene eller nye dæk på bilen.

For både slid og syreskader er problemet, at du mister større eller mindre dele af dine tænders emalje.

Efter den beskyttende emalje er væk går sliddet ofte hurtigere, da tandbenet ikke er slidstærkt. Under tandbenet ligger din nerve, og den må ikke belastes, hvis du vil have tanden hele livet.

Emaljen er dine tænders skelet. Så det svækker dine tænders styrke for altid, når den mistes.

Jo mere emalje der mangler, desto mere svækket og beskadiget bliver tænderne, og desto dyrere, sværere og mere eksperimenterende bliver behandlingen.

Derfor skal der passes på emaljen og hvis den mangler, bør der behandles så hurtigt som muligt, hvis du altså ønsker at bevare dine tænder.